Arvioinnin toteuttaminen

 E-oppimateriaalit eivät ole universaalisti sovellettavia kaikkiin pedagogisiin tilanteisiin, vaan ne tukevat tiettyjä oppimisen tapoja. Niitä voidaan arvioida sen perusteella, mitä oppimisen metaforaa ne edustavat: tiedonhankinta korostaa tiettyjen asioiden oppimista, osallistuminen painottaa toimimista osana yhteisöä ja kokemusta, kun taas tiedon luominen keskittyy uuden tiedon rakentamiseen ja innovointiin. Näin materiaalit muokkaavat oppimisympäristöä ja ohjaavat oppimisen muotoja.

Oppijoiden itsearviointi on kaikessa opetuksessa lisääntynyt oleellisesti. Yksi arviointitapa on digitaalinen portfolio, joka on työväline jolla ja johon oppija kokoaa omia tuotoksiaan digitaalisesti arviointi ja työskentelyn suunnittelua varten. Tavoitteena arvioinnissa pitäisi olla enemmänkin oppijan ohjaaminen ja kannustaminen kuin pyrkimys tarkkaan mittaamiseen.

Suurempi merkitys oppilaiden ja opiskelijoiden tietokäsitysten kehittymiselle on sillä miten oppiminen ja sen arviointi on organisoitu kokonaisuudessaan sekä se mitä oppimisprosessien aikana tehdään.


Formatiivinen arviointi


Vuorovaikutusta tukevat arviointimenetelmät keskittyvät palautteen antamiseen ja oppilaiden aktiiviseen osallistamiseen oppimisprosessiin. Itsearviointi on yksi vuorovaikutusta tukeva arviointimenetelmä sillä tällöin opiskelijat reflektoivat omaa oppimistaan, mikä lisää tietoisuutta omasta kehityksestä ja vahvistaa vastuunottoa omasta oppimisesta.  Tämän lisäksi arviointi tavassa opiskelijat pääsevät perustelemaan miksi ovat päätyneet kyseiseen opetusmateriaaliin, joka tekee arvioinnista vuorovaikutuksellisen.

Päädyimme arviointitapaan sillä se tarjoaa tilaisuuden opiskelijoille pohtia, millaista materiaalia he pitävät tehokkaimpana oppimisen kannalta. Arviointi tapahtuu classroom screenissä, jossa opiskelijat pääsevät valitsemaan opetusmateriaalin jota hyödynsivät tehtävässä. Tämän jälkeen opiskelija voi perustella miksi päätyi kyseiseen opetusmateriaaliin.


Summatiivinen arviointi - digitaalinen portfolio


Valitsimme summatiivisen arvioinnin toteuttamisen digitaalisen portfolion, sillä se mahdollistaa opiskelijoiden itsearvioinnin ja oppimisprosessin dokumentoinnin monipuolisesti. Book Creator -sovelluksen käyttö antaa opiskelijoille vapautta ilmaista oppimistaan tekstin, äänen, kuvien ja piirrosten avulla. Tämä tukee vuorovaikutteista oppimista ja opiskelijoiden luovaa ajattelua. Tehtävän avulla pyritään kehittämään reflektiotaitoja sekä antamaan opiskelijoille välineet oman osaamisensa tarkasteluun ja kehittämiseen. Summatiivinen arviointi tapahtuu kaikkien tehtävien yhteydessä jolloin opiskelija toteuttaa digitaalisen portfolion book creator appilla, jonne on mahdollista lisätä ääntä, kuvia, piirtää ja tekstiä.


Lähteet: Ilomäki, L. (2012)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti