Verkko opiskelu tuo luotettavuuteen erityispiirteitä. Verkko opetusta järjestävällä instituutiolla on tärkeä rooli luottamuksen rakentamisessa. Nykyiset verkko opiskelu ympäristöt tukevat monenlaista vuorovaikutusta. Verkko opiskelija voi olla samanaikaisesti sekä luottajan, että luotetun roolissa. Verkko ympäristön haasteita ovat puuttuvat kasvokkaisten tilanteiden fyysiset ja sosiaaliset vihjeet. Verkko opiskelua on tarkasteltu kriittisesti myös sosiaalisen läsnäolon näkökulmasta. Luottamus näkyy verkossa toimivien ryhmien hyvänä ryhmä dynamiikkana ja yhteisöllisyyden kokemuksena. Se näkyy myös opiskelijoiden avoimena ja aktiivisena viestintänä.
Syventävä tehtävä 1
Päädyimme ensimmäiseen syventävään tehtävään valitsemalla opettajajohtoisen tehtävän ja hyödyntämällä UDL-mallin periaatetta 1, jossa painotetaan vaihtoehtoja teksti muotoisille materiaaleille ja meidän tehtävässä opiskelija saa valita videon, äänen tai tekstin oppimisen materiaalina.
Syventävä tehtävä 2
Toisessa syventävässä tehtävässä hyödynsimme suunnittelussa UDL-mallin toista periaatetta jossa nostetaan esiin vaihtoehtoja ilmaisulle ja kommunikaatiolle, vaihtoehtoja toiminnanohjaukseen ja vaihtoehtoja paikallaanoloon. Tämän lisäksi tehtävän tulisi tukea tutkivaa oppimista ja suunnittelua. Päädyimme tehtävään jossa opiskelija saa suunnitella ja toteuttaa podcastin pienryhmässä valitsemastaan aiheesta. Aiheen valintaa auttaa "spin the wheel".
Aiheet podcastiin - Spin the wheel https://wordwall.net/resource/81668150
Tehtävä tehdään pienryhmissä ja siinä hyödynnetään yhteisöllistä oppimista. Yhteisöllinen oppiminen tukee oppimista, luottamuksen rakentumista, tuloksellisuutta, vastavuoroisuutta ja lisää oppimisen vaikuttavuutta. Yhteisöllisessä oppimisessa opiskelijat työskentelevät yhteisen teeman ympärillä, jota he pyrkivät kuvaamaan, ymmärtämään ja selittämään. Tämän seurauksena syntyy yhdessä rakennettua tietoa ja yhteinen tuotos, kuten tehtävämme podcast. Prosessissa myös opettaja voi oppia uutta. Alla Virtasen video yhteisöllisestä oppimisesta.
Lähteet: Valkonen, L., Tyrväinen, H., & Uotinen, S. (2020), Virtanen (2017).



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti