Johtopäätökset ja jatkokehitysideat

Tiiminä olemme onnistuneet luomaan tehtäviä, jotka voisivat oikeasti toimia käytännön toteutuksessa aloittaneille opettajaopiskelijoille. Kokonaisuus on selkeä ja monipuolinen. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on aiheena kiinnostava ja tunteita herättävä sekä keskeinen osa opettajien työtä. Tehtävät edellyttävät jonkin verran myös ennakkotietoa esimerkiksi vuorovaikutuksesta, joten koostamamme verkko-oppimisympäristö sopisi esimerkiksi vuorovaikutukseen liittyvän kurssin yhdeksi teemaksi.

Tehtävien suunnittelussa on annettu tilaa opiskelijan omille tuotoksille ja näkökulmille, joka tukee opiskelijan aktiivista roolia oppimisprosessissa. 
Vygotskyn mukaan oppiminen on aktiivinen prosessi ja  vahvasti sidoksissa sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja lapset oppivat parhaiten vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tehtäviin liittyykin yhteistä keskustelua ja näkökulmien jakamista, joka tukee oppimista. Myös Valtonen (2024) korostaa luennollaan, että vuorovaikutus  on keskeisessä roolissa oppimisympäristössä ja sen mahdollisuudet tulee huomioida oppimisympäristöjen suunnittelussa.

Erityisen tyytyväisiä olemme syventävään tehtävään 2, podcast. Tässä tehtävässä hyödynsimme Wordwall -sivustoa, johon loimme onnenpyörän. Onnenpyörä sisältää viisi erilaista aihetta, josta opiskelija valitsee aiheen podcastiinsa. Podcast työskentelytapana on poikkeava, ja voi innostaa monia oppijoita enemmän perinteisen esseen sijaan. Tässä tehtävässä opiskelijan itse, tai onnenpyörän avulla valittu aihe, on ikään kuin ongelma, johon opiskelijan tulee itse etsiä tietoa. Ongelmakeskeinen opetus, ongelmalähtöinen oppiminen ja aktivoivat opetusmenetelmät / Duodecim 

Onnenpyörä




Tämän oppimiskokonaisuuden teemana on ollut huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö. Oppimisympäristömme antaa osviittaa siitä, millaisia tehtäviä aiheen käsittelyssä voitaisiin hyödyntää. Jatkokehitysideana olisi syventyä moniammatilliseen yhteistyöhön, sillä kaikki opettajat kohtaavat työssään moniammatillista yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa. Moniammatillisen yhteistyön merkitystä ei voida liiaksi korostaa ja opettajien tulee tunnistaa eri ammattiryhmien roolit yhteistyössä. 

Lähteet: Mcleod, S. (2024), Valtonen (2024). 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti