Tiiminä olemme onnistuneet luomaan tehtäviä, jotka voisivat oikeasti toimia käytännön toteutuksessa aloittaneille opettajaopiskelijoille. Kokonaisuus on selkeä ja monipuolinen. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on aiheena kiinnostava ja tunteita herättävä sekä keskeinen osa opettajien työtä. Tehtävät edellyttävät jonkin verran myös ennakkotietoa esimerkiksi vuorovaikutuksesta, joten koostamamme verkko-oppimisympäristö sopisi esimerkiksi vuorovaikutukseen liittyvän kurssin yhdeksi teemaksi.
Tehtävien suunnittelussa on annettu tilaa opiskelijan omille tuotoksille ja näkökulmille, joka tukee opiskelijan aktiivista roolia oppimisprosessissa. Vygotskyn mukaan oppiminen on aktiivinen prosessi ja vahvasti sidoksissa sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja lapset oppivat parhaiten vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tehtäviin liittyykin yhteistä keskustelua ja näkökulmien jakamista, joka tukee oppimista. Myös Valtonen (2024) korostaa luennollaan, että vuorovaikutus on keskeisessä roolissa oppimisympäristössä ja sen mahdollisuudet tulee huomioida oppimisympäristöjen suunnittelussa.
Erityisen tyytyväisiä olemme syventävään tehtävään 2, podcast. Tässä tehtävässä hyödynsimme Wordwall -sivustoa, johon loimme onnenpyörän. Onnenpyörä sisältää viisi erilaista aihetta, josta opiskelija valitsee aiheen podcastiinsa. Podcast työskentelytapana on poikkeava, ja voi innostaa monia oppijoita enemmän perinteisen esseen sijaan. Tässä tehtävässä opiskelijan itse, tai onnenpyörän avulla valittu aihe, on ikään kuin ongelma, johon opiskelijan tulee itse etsiä tietoa. Ongelmakeskeinen opetus, ongelmalähtöinen oppiminen ja aktivoivat opetusmenetelmät / Duodecim
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti