Orientoivat tehtävät

Päädyimme näihin orientoiviin tehtäviin, koska ne tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden käsitellä huoltajayhteistyötä vuorovaikutteisella ja reflektoivalla tavalla. Ensimmäinen tehtävä, joka kartoittaa opiskelijoiden tunteita ja ajatuksia, pohjautuu siihen, että monille huoltajayhteistyö saattaa olla uusi aihe josta voi olla paljon stereotyyppisiä ajatuksia ja tunteita joita on hyvä huomioida ja tunnistaa. Sajaniemi (2024) puhui luennollaan stereotypioista, myönteisistä ja kielteisestä. Hän painotti myös, että ihmiset voivat valita ajattelutapaansa ja ajattelutavat voivat muuttua. Opettajaopiskelijoiden on tärkeää pystyä reflektoimaan omia ennakkoluuloja ja strereotypioitaan, sekä olla valmis muuttamaan niitä. 


Tehtävä rohkaisee oppijoita pohtimaan omia asenteitaan ja valmistaa heitä yhteistyön haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tehtävä hyödyntää Flingaa, mikä mahdollistaa keskustelua koko ryhmän kanssa visuaalisesti ja osallistavasti. Tämä lähestymistapa tukee myös tutkimusten mukaan avoimen vuorovaikutuksen merkitystä koulun ja kodin välillä. Esimerkiksi Opetushallituksen Maailman suurin vanhempainilta -videolla (2019) puhuttiin positiivisen ja hyvän vuorovaikutuksen rakentumisesta kodin ja koulun välille, sekä sen tärkeydestä. Video alla. 



Orientoiva tehtävä 1

Tehtävässä kerätään ajatuksia ja tunteita joita opiskelijoilla herää huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Päädyimme kyseiseen tehtävään sillä monen mielestä yhteistyö huoltajien kanssa voi olla hyvin vierasta ja siitä ei puhuta paljoa opinnoissa. Päätimme siis kartoittaa aluksi opiskelijoiden tunteita yhteistyöstä. Pyrimme että tehtävä olisi vuorovaikutuksellinen jossa hyödynnetään yhteenvedossa verkkoympäristössä olevaa Mentimeteriä, joka soveltuu erilaisiin esityksiin. Vastausten perusteella rakentuu visuaalinen sanapilvi, jossa useimmiten mainitut sanat tummenevat ja suurentuvat. 

Palautteet orientaatiotehtävään 1

-Saimme palautetta vertaisiltamme tehtävistä että ne ovat aiheeseen sopivat ja toimivat tehtävät. Tämän lisäksi saimme kehuja Mentin käytöstä ja että sitä pidettiin mielekkäänä.



                                                                                                                              

Orientoiva tehtävä 2

Orientoivassa tehtävässä kaksi pohditaan pienryhmissä asioita jotka kuuluvat huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Vastaukset kootaan flingaan ja lopuksi keskustellaan yhdessä ryhmien mieleen heränneistä asioista ja teemoista. Tehtävän tarkoitus on herättää keskustelua siitä millaisissa asioissa huoltajien kanssa ollaan yhteistyössä. 





Lähteet: Sajaniemi, N. (2024). 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti